Herencsár Viktória:
„Lehetek-e saját hazámban próféta?”
A rákoshegyi baptista imaházban a Cimbalom Világszövetség nemzetközi
újévi nyitókoncertjén egy gazdag zenei gyümölcsös tál várta a
vendégeket januárban. A koncert jó alkalom volt arra, hogy
megtapasztaljuk, milyen gazdagság rejlik a cimbalomban. A megfeszült
húrokon virtuóz akrobatikával táncoltatott verők hihetetlen erővel
emelték a hallgatók lelkét magasba, majd pedig kitartott leütésekkel
teremtettek feszültséget, sötét drámát a síri csendben. Fiatal
tanítványai segítségével a művésznő hol ragyogó görög eget,
napfényben úszó görög falut, hol tengerentúli levegőjű modern
varázslatot kínált egy-egy percre a közönségnek. Örömzene fültanúi
lehettünk aznap este, ahol az imaház padjai közt az illendőség
határain belül vertek ritmust a lábak kezek, s végül közös énekkel
búcsúztak egymástól zenészek és hallgatók.
A Világszövetség kerületünkben lakó elnökével, Herencsár Viktóriával
ültem le beszélgetni a koncert után.
A
villanó diaképekből összeálló portréjának mik lennének az első
képei?
- A három és fél éves koromból a nővéremnek vett cimbalom villan az
eszembe, mintha akkor magához kötött volna, nem akartam senkit mellé
engedni. A nekem éneklő nagymamám dalait játszottam vissza hallás
után. Már körülbelül olyan 87 dal után kerültem Tarjáni Tóth Ida,
későbbi mesterem elé. Ösztönösen játszottam a verőkkel, s bár írni
olvasni még akkor nem tudtam, de a kottaírást, a szolmizálást a
Kodály-módszerrel tanuló nővéremtől már eltanultam.
Négy évesen kerültem "vizsgabizottság" elé az I. kerületi
zeneiskolában. Ádám Jenő, Czövek Erna és más mesterek
hallgattak meg. Öt évesen Kodály Zoltán hallgatott meg, s attól
kezdve haláláig tizennégy éves koromig figyelemmel kísérte
fejlődésemet. Nyolc évesen a televízióban, a rádióban játszottam,
gyermekeknek szóló zenei műsorokban léptem fel.
A
pályára készülő kamasz tehetséget ki segítette?
- Lővey Klára Gimnázium zenetagozatára kerültem előttem még máig
ismeretlen úton-módon, minisztériumi értesítést követően. Andor
Ilona tanárnő, zenepedagógus, kórusvezető személyében pályám második
meghatározó mesterét kaptam meg. Az együtt éneklés, zenélés
mesterfogásait tőle tanultam, nem csak játszottam akkor, de
vezényelnem kellett, kamarazenében kellett csiszolódnom.
A
zenei karrier lassan, buktatókon keresztül indult iskolai katedrán
át.
- Mivel a művészképzőn cimbalom tanszak nem volt, a Liszt Ferenc
Zeneművészeti Főiskola zenetanári szakán folytattam. A zenész énem
így gazdagodott szolfézstanári és énektanári tudással. Kitűntetéssel
végeztem. Láthatatlan kezek közreműködésével nem taníthattam
cimbalmot Magyarországon. Segítséggel általános iskolai
énektanárként tanítottam alsósokat 1979-ig, s közben a hangszeres
zenét is folytattam, hiszen korábban már a rádió szólistájaként, az
Operaház cimbalmosaként is dolgoztam, népzenei együttesekkel léptem
fel. Lányom születése után, 1982-től léptem a "fal állásra
bejelentett" szabadúszós művész életútjára, aki csak a zenéből él.
Éreztem azonban a kényszert, hogy a tudásomat tovább adjam.
|
|
A
Cimbalom Világszövetség megalakulása után kezdtek megtalálni a
tanulni vágyó fiatalok. 1992-től a pozsonyi konzervatórium egyik
növendékét a diák felkérésére kezdtem itthon tanítani, majd egy
másik is jelentkezett mellé. A koncertezés mellett 1993-tól '98-ig a
XIV. kerületi Szent István Zeneiskola és Szakközépiskola
cimbalomtanára voltam.
Az
itthon világszövetséget szervező cimbalomművész és zenepedagógus
karrierje szlovák zenei műhelyben talált termőföldre?
- A tanári pályafutásom csúcsa 1997-ben kezdődött, amikor a
besztercebányai művészeti akadémia művészképzőjének klasszikus
cimbalom tanszaka megindult, s a rektor személyesen jött el
Szlovákiából felkérni engem a tanszak vezetésére. Azóta is
megbecsült tanáruk vagyok. Azt kell mondanom, hogy sokkal jobban
értékelik a munkám, mint itthon. Számtalan nemzetiségű diákot
kezdtem tanítani, azóta módomban áll a legtehetségesebbeket
kiválasztani, s közben világhírű zenészekkel koncertezhettem együtt
a világ számtalan pontján. Ez Besztercebánya ajándéka, az enyém
pedig az, hogy számtalan nációhoz tartozó tanítványaim nemzetközi
versenyeket nyernek szlovák színekben, a Besztercebányai Művészeti
Akadémia hírnevét öregbítve ...
A
cimbalom magyar nagykövete miért nem magyar színeket képvisel?
- Itthon évek óta nem tudtam elérni, hogy a besztercebányaihoz
hasonló művészoktatás folyjon Budapesten. A '91-es Világszövetséget
négy évig szerveztem, míg végre a rendszerváltást követően Pécsett
meg tudtam szervezni. Próbálkozásaim addig, s még manapság is merev
elutasításban részesültek. Itthon a cimbalom szó pejoratív
értelemmel telítődött, olyan "romahangszernek" tekintik még ma is,
ami klasszikus vagy modern életérzések interpretálására alkalmatlan,
s csak magyar nótára, romazenészek keze alá teremtette a jóisten.
Pedig nekem elhihetik, hogy a világ cimbalmosai közt kevés a roma. A
XIX. század magyar cimbalomirodalma például tele van alig ismert
darabokkal, amit könyvtári kutatással ástam elő. 1866-ban már
játszottak például Paganinit és egyéb klasszikus átiratokat
cimbalmon Magyarországon! Miért nem tudunk mi erről? Ez a felismerés
és indulat vitt el a Világszövetség megszervezése felé. Az alapító
tíz ország képviselői - melyek között ott van Irán és Kína is
- akik még mindig megtisztelnek bizalmukkal. Azóta több mint ezerre
duzzadt a Szövetség létszáma négy világrész 32 országából.
A kétévente összeülő kongresszuson egymás hagyományait mutatjuk be,
a világ zenetörténetéből gyűjtjük egybe például a már-már
elfeledett, ismeretlen kéziratokban meglelt cimbalomirodalmat
például a XVI-XVII századi spanyol, olasz szerzőktől, amit egyik
tagtársunk nyomtatásban is megjelentetett. Mindez párosul a
technikai gazdagodást szolgáló nemzetközi kurzusok
tapasztalatcseréjével. Ez a munka Magyarországon nem bír még kellő
visszhanggal, hiába készülnek tv, rádió és CD-felvételek, koncertek.
A magyar kulturális miniszter 2006-ban Kínában - a 2007-es magyar
évadot előkészítő pekingi tárgyalásai során - csodálkozik rá arra,
hogy ki ez a Herencsár Viktória, aki kínai kollégájával magyar és
kínai cimbalmon felváltva Bartókot játszik, Kínában cimbalmot tanít,
s mi az hogy nem köztudott az, hogy a Cimbalom Világszövetség
központja Budapest, elnöke pedig egy magyar.
Ennek ellenére a Kínában zajló magyar évadban fellépő cimbalmosok
között mégsem szerepel az én nevem…
Ezzel ellentétben az internet angol nyelvű oldalainak egyikén ezt
olvashattam: "Munkássága emeli a cimbalomzenét világszínvonalúvá."
Magyar történet ...
A
kerületben él, fellépéseiről olvashattunk a kerületi lapokban,
önkormányzati támogatással iskolákban cimbalomtörténeti előadást
tart.
- Nagyon örülök, hogy 8 éve itt élhetek. Itt, ez a pezsgő kulturális
élettel élő kis közösség valóban szeret, erejéhez képest támogat,
elismer. Köszönöm nekik!
Raffay Gábor
(Megjelent a Rákosvidék című folyóirat 2008. februári számában) |