A DIADAL ÚTI
ÁLTALÁNOS ISKOLA
TÖRTÉNETE
1979-1996
Összeállította:
Dr Balla Gáborné
Budapest 1997.
TARTALOMJEGYZÉK
BEVEZETÉS 3
Forrásaink 3
1. AZ ELŐZMÉNYEK 3
1.1 Az iskola
FÖLDRAJZI KÖRNYEZETe 3
1.2 A TELEPÜLÉSI KÖRNYEZET RÖVID TÖRTÉNETE 4
1.3 A JOGELŐD INTÉZMÉNY 4
2. az első tanév
1979-1980 5
2.1 A társadalmi és gazdasági VISZONYoK
TÜKRÖzŐDÉSE AZ ISKOLA ÉLETÉBEN 5
2.2 A SZEMÉLYI ADOTTSÁGOK 5
2. 3 a tárgyi feltételek alakulása 5
2.4 A PEDAGÓGIAI MUNKA 5
3. A
KONSZOLIDÁLÓDÁS évei 1981-89 6
3.1 A
társadalmi és gazdasági VISZONYOK TÜKRÖDŐDÉSE AZ ISKOLA ÉLETÉBEN 7.
3.2 A SZEMÉLYI ADOTTSÁGOK ALAKULÁSA 6
3.3 a tárgyi feltételek alakulása 7
3.4 Az
INTÉZMÉNY MŰKÖDTETÉSÉNEK
mechanizmusa 7
3.6 az
úttörő mozgalom 9
4. a
rendszerváltozás évei 1989-1994. 9
4.1 A
társadalmi és gazdasági VISZONYOK TÜKRÖzŐDÉSE AZ ISKOLA ÉLETÉBEN 9
4.2 A
SZEMÉLYI adottságok ALAKULÁSA 10
4.3 a
tárgyi feltételek alakulása 10
4.4 Az
intézmény működtetésének mechanizmusa 11
4.5 A PEDAGÓGIAI MUNKA 11
5. EGY ÚJ SZAKASZ KEZDETE.
1994-1996 12
A
Diadal úti iskola épületét 1979 november 4-én vették
birtokukba a pedagógusok és a tanulók. Története azonban nem ekkor kezdődik,
hanem szervesen beleágyazódik a települési környezet évezredes és a jogelőd
intézmény két évtizedes múltjába. Dolgozatom csak úgy felelhet meg a
történetírás szakmai követelményeinek, ha ezekről az előzményekről is szólok.
Az
alapítás óta eltelt 17 tanévet igyekeztem történelmi szempontok szerint áttekinteni.. Arra törekedtem, hogy munkám ne egyszerű eseménynapló
legyen, hanem az események mögött meghúzódó folyamatokat és tendenciákat is
bemutató történetírás. Ez a megközelítés tette lehetővé és szükségessé, hogy az
iskola történetének különböző szakaszait behatároljam. Az első szakasznak az
első tanévet, az alapítás és a birtokba vétel rövid időszakát tekintem. Ezután
mutatom be az 1980/81. tanévvel kezdődő és az 1988/89. tanévvel záródó
mérsékelt és kiegyensúlyozott fejlődési periódust. A következő szakaszként, az
1989 őszétől 1994 tavaszáig öt tanévre kiterjedő, a politikai rendszerváltozás
által determinált dinamikus időszak történéseit elemzem. Az 1994/95. és az 1995/96. tanéveket
pedig már napjaink történeteként ismertetem.
Az
egyes fejezetek megszerkesztésénél a magyar neveléstörténet hagyományos rendező
elvét alkalmaztam. Ennek megfelelően előbb azt mutatom be, hogy a kor
oktatáspolitikai sajátosságai miképpen majd a működési mechanizmus főbb
jellemzőit. Legrészletesebben a nevelő-oktató munka tendenciáit és eseményeit
tárgyalom.
A
Diadal úti iskola történetének megírására ez az első próbálkozás. Ezért sokkal
inkább egy kísérletnek, mint sem kiérlelt munkának tekintendő. A végleges
változata az itt még hiányzó tényekkel és aprólékosabb adatokkal kiegészítve
készíthető el, amelyhez nélkülözhetetlen az egész tantestület kollektív
együttműködése.
A
legtöbb adatot az iskola irattárának tanulmányozásával tártam fel, melyben nagy
segítséget kaptam kollégáimtól. Ezek között elsősorban a művelődési tárca
utasításai szerint minden tanévben összeállított statisztikai kimutatásokat, a félévi és a tanév végi tantestületi értekezletekről készült jegyzőkönyveket, s az ahhoz mellékelt igazgatói beszámolókat és az
iskola törzskönyvét használtam fel.
A jogelőd iskola történetének bemutatását segítette Szabó Lajos: A Micsurin út 69. sz. ált.
iskola és környéke megalakulásának és működésének története (írásbeli adatok
híján) a régebb idő óta itt dolgozó nevelők bemondása alapján. Budapest, 1968.
szept. 15. című kézirata. Az egyes korszakok oktatáspolitikai viszonyaival
kapcsolatos megállapításaim elsősorban a következő művek alapján fogalmaztam
meg: Csoma Gyula (szerk.):
Vélemények/viták közoktatási rendszerünkről. Kossuth Könyvkiadó, Bp. 1982. -
Vastagh Zoltán (szerk.): A nevelés szociális alapjai, PSZM Projekt,
Kaposvár-Pécs, 1992. - Jelentés a magyar közoktatásról 1995. Országos
Közoktatási Intézet, Budapest, 1996. Az 1990-es évek
bemutatásánál figyelembe vettem az Első
csengetés. A XVII. kerületi általános iskolákat bemutató kiadvány. (Szerk: Fazekas Éva és Tímár Tibor), DATUS BT, Budapest 1995
és az iskola által 1996-ban kiadott Diadal
c. beiskolázási brossúrákat.
A
főváros XVII. kerületében lévő Diadal úton 1979-ben felépült általános iskola
földrajzi szempontból a főváros legkeletibb fekvésű, s egyben a
legperiférikusabb közoktatási intézménye. Ha a térképen egy kőrző
hegyét a budapesti főpolgármesteri hivatal környékén szúrjuk le, s azt a Diadal
úti iskoláig nyitjuk ki több mint 18 kilométer távolságot mérhetünk. Abban az esetben ha így egy kört is rajzolunk ezen belül 23 önálló
települést számolhatunk össze. Közöttük szerepel többek között Dunakeszi, Fót,
Mogyoród, Dunaharaszti, Érd, Biatorbágy, Pomáz és Szentendre nagy része is. Ez
azt jelenti, hogy több mint két tucat vidéki iskola közelebb van Budapest belvárosához mint a Diadal úti.
Maga
a XVII. kerület is a főváros perifériája és sajnos nem csupán geográfiai értelemben.
Az 1993-as adatok szerint a budapesti kerületek között ennek a legnagyobb a
területe (54,83 km2) és legkisebb a népsűrűsége (326 fő/km2), de itt található
a legtöbb földút (208 km), s a legtöbb olyan háztartás is, amely nincs bekötve
a gáz és a szennyvíz csatorna hálózatba (kb. 31 %).
Budapest XVII. kerületében - s nem Csepelen és nem is Anagyalföldön
- a legmagasabb a fizikai dolgozók aránya.
Az
iskola közvetlen települési környezetének Rákoscsaba-Újtelepnek (amely ezelőtt a beiskolázási körzetét
is jelentette) a népsűrűsége a kerületi átlagnál is jóval alacsonyabb. Ez
sajnos az urbanizáltsági mutatókra is vonatkozik.
Ugyanakkor ez a környék Budapest legtisztább levegőjű területei közé tartozik.
Egyben a legcsendesebbek közé is, mivel a főutak és a légi folyosók elkerülik,
s az egyedüli komolyabb zajforrás a 80. számú vasúti vonal a körzet határát
alkotja. Itt a lakóházak körülbelül egyharmada a Gellérthegy magasságában áll.
A Diadal úti iskoláról tehát az is elmondható, hogy fővárosi viszonylatban
irigylésre méltó egészséges környezetben működik.
Rákoscsaba-Újtelep
múltja nem sokkal nagyobb mint az iskoláé. Ezzel
szemben az anyatelepülés Rákoscsaba, amelynek egykori központja az iskolától
másfél kilométer már az Árpádházi királyok idejében
is bizonyíthatóan létezett. Nevét először (Chaba Rakosa) a szászdi apátság
1067-ben keltezett alapító levele említi.
A magyar történelem viharos eseményei alól e település lakossága sem
vonhatta ki magát. A mind szabadságharc, mind pedig az első és második
világháború honvédjainak névsorában találhatunk rákoscsabai lakost.
Rákoscsabának
mint önálló településnek a története egyébként 1949 Szilveszter éjszakáján
fejeződött be. Másnap 1950 január 1-én ugyanis a községet
a hozzá tartozó Rákoskerttel, a valamint a szintén
önálló Rákoskeresztúrral, Rákosligettel és Rákosheggyel Budapesthez csatolták megalakítva a főváros
XVII. kerületét.
Rákoscsaba-Újtelep
története elsősorban betelepülések története. Ezért fejlődési korszakait az ország migrációs
szakaszai szerint határolhatók be.
A betelepülés állandóan magas trendje a második
világháború után mérséklődött, majd 1950-től, s méginkább
1959/60-tól a mezőgazdaság erőszakos kollektivizálásának következtében két hullámban
ismét a magasba szökött. Elsősorban Kelet-Magyarország, a Jászság és Pest megye
déli településeinek vagyonukból kiforgatott földműves családjai próbáltak itt
budapesti munkásként új egzisztenciát teremteni. Tulajdonképpen ekkor alakult
ki a környék architektúrájának domináns képe, az olcsó típusterveket adaptáló
házilagosan kivitelezett "kockaházak" tömege. A hetvenes évek
közepétől a betelepülések száma kiegyensúlyozottan emelkedik. Az utánpótlást
elsősorban Budapest külső agglomerációjában, másrészt a belterületeken és a
panelházas lakótelepeken élő közepes jövedelmű családokból kilépő fiatal
házaspárok alkotják. A házilagos kivitelezéssel, OTP kölcsönnel felépülő új családi
házak már igényesebb ízlést tükröznek.
Azon
a déli lejtésű lankás domboldalon, ahol ma az iskola áll a múlt század végén
még a csabai gazdák állítólag igen jó minőségű borokat termő szőlőskertjei
virultak, amíg a filoxéra járvány a tőkék nagy részét ki nem pusztította. A
termőföldek felparcellázása házhelyekké az Ilona-telepen már 1881-ben
elkezdődött. A szomszédos Rákosliget területét 1897-ben a "Munkás
Otthon" Házépítő Szövetkezet vásárolta meg. Két év múlva az építkezések
elkezdődtek, 1907-ben pedig már mint Pest-környék
egyik legrendezettebb és legfejlettebb infrastruktúrával rendelkező települése
önálló nagyközséggé vált. Rákoscsaba-Újtelep és a ma hozzá tartozó Mirák-telep
kialakítása 1907-ben kezdődött el. Előbb a Naplás
utcától keletre eső rész épült be, majd a húszas évektől a vitézi telkeknek
kiosztott vasút felöli rész. A Tura utca és a Naplás
út közötti területen viszont, ahol ma az iskola áll az ötvenes évek elején is
szántóföldek voltak. Ezek beépítése lényegében a mai napig sem fejeződött be.
Az
1950-ben megalakult XVII. kerület tanácsa hosszú távú fejlesztési
koncepciójában a Diadal és a Naplás ( vagyis az akkori Micsurin) út kereszteződésében egy
kerületi alközpont kialakítását tervezte, s erre üres telkeket tartalékolt. Ez
tette lehetővé, hogy a környéken szaporodó lakosság egy helyi iskola felépítését
kezdeményezze. A tanács erre a Micsurin út 69 szám alatti telket jeölte ki. Az építkezés 1951 tavaszán kezdődött el. Az első
két tantermet 1952-ben adták át. Itt váltott rendben négy tanítóval négy igen
magas létszámú (49-50 fős) alsó tagozatos osztály kezdte meg a munkát, mint a
Péceli úti iskola kihelyezett részlege. A felsősök továbbra is a Péceli útra
jártak. Az építkezés folytatódott, s két év múlva újabb két tantermet vehettek
használatba. Ez lehetővé tette, hogy nyolc osztállyal az iskola önállósuljon.
Az első igazgató Juhász Lajos lett.
Az
iskola új igazgatói
1957-től Greguss József, majd 1958-tól
Poór Lajos tovább szorgalmazták az építkezést. Az épület két újabb tanteremmel,
napközis teremmel, tanári szobával igazgatói irodával és szertárral bővült.
l963-ban politechnikai terem is megépült. Időközben az
udvaron 300 négyszögölnyi gyakorlókertet is kialakítottak.
Az
iskola személyi állománya 1967-től Szabó Lajos igazgatósága alatt
stabilizálódott. A nevelők száma 15-re emelkedett. Emellett két hivatalsegédet
és egy konyhalányt is alkalmaztak. A tanulók száma 300-350 között alakult.
A hetvenes évek közepére bebizonyosodott, hogy
a helyi lakosság növekedésével ez a hat tantermes iskola sem képes lépést
tartani. Ezért egyre markánsabban fogalmazódott meg az igény egy jóval nagyobb
kapacitású iskola építésére.
Az
új iskola építése 1977-ben a földmunkákkal el is kezdődött. A Micsurin úti
iskola tantestülete ezt nem csak közügynek, hanem saját ügyének is tekintette,
s lelkesen készült az új épület birtokba vételére. Az akkori igazgató Kovács
Gyula vezetésével a pedagógusok, a tanulók és a szülők sok társadalmi munkát
végeztek.
Az
utolsó tanévben megkezdődött a tanerő bővítése is. Három új kollégát már
szeptembertől alkalmaztak, de a főhatóság új pedagógus
állásokra is írt ki pályázatokat. Kibővítették a beiskolázási körzetet,
a korábban a rákosligeti Hősök terén lévő iskolához tartozó délnyugati részek
lecsatolásával. Az új körzet már magában foglalta Rákosscaba-Újtelep
egész területét a főváros határától a 80. sz. vasútvonalig és az Ároktő
utcáig.
Végül
az új épület átadásának az időpontját a kerületi tanács 1979. november 7-re
tűzte ki. (Az avató ünnepség november 4-én volt.) A főhatóság később arról is
döntött, hogy a Micsurin úti épület kisegítő iskolaként működjék tovább.
Az
iskola alapításának évében a pártállam sajátos viszonyai az egyszerű
állampolgárok szemében még szilárdnak és tartósnak tűntek. A költözködés és a
birtokba vétel lázában égő tantestület tagjai sem érzékelték, hogy az új épület
terve egy konszolidált fejlődési szakasz utolsó pillanataiban valósult meg.
A szellemi életben és a közoktatás területén
lényegében még semmi sem változott. A személyiségformálás irányait a
"mindenoldalúan fejlett kommunista embereszmény"-re
épülő nevelési célrendszer határozta meg. A közoktatási rendszer működését
szabályozó tanügyi dokumentumoknak még az MSZMP KB. 1972. június 15-i
határozatát kellett idézniük. A szakmai sajtó figyelme elsősorban a tartalmi
szabályozás kérdéseire összpontosult. Ekkor készültek el az új tantervek,
amelyekben a gyakorló pedagógusok csak kevés újat találtak. Az ideológiai
továbbképzéseken való részvétel követelményeit még szigorúan be kellett
tartani. A szakmai továbbképzések divatos témái a tananyag csökkentésével és az
integrált oktatással kapcsolatos kérdések voltak.
A
beiskolázási körzet kibővítése következtében a tanulók összlétszáma 220-al
növekedett. A megfelelő osztálylétszámmal rendelkező tanulócsoportokat viszont
csak szükségtantermek kialakításával lehetett megszervezni. Ezt is csak úgy,
hogy a tanítás két műszakban folyt. Ugyanakkor sikerült biztosítani, hogy a
gyermekétkeztetésben és a napközis ellátásban valamennyi jelentkező
részesüljön.
A
kibővült beiskolázási körzet szociológiai és demográfiai összetétele nem
változott. A statisztikák a szülők 72 %-át sorolták a
munkás kategóriába. A családok túlnyomó többsége saját tulajdonú kertes házban
lakott, kiegyensúlyozott anyagi és pedagógiai feltételeket biztosítva
gyermekeik iskoláztatásához. Az iskolához való viszonyuk a visszaemlékezések
szerint kedvezőnek ítélhető meg. Ezt többek között az is bizonyítja, hogy igen
sok szülő vett részt az épület javításával és karbantartásával kapcsolatos
társadalmi munkában.
Az
új tantestület 1979 augusztusában alakult meg. A tanerő létszáma 27-ről 47-re
emelkedett, az egyéb alkalmazottak száma pedig megduplázódott. A képesítés
nélküli nevelők aránya más iskolákéhoz viszonyítva még igen magas volt, de ezek
a kollégák valamelyik főiskola levelező tagozatán tanultak, s később meg is
szerezték az oklevelet. Az új pedagógusok hamar beilleszkedtek a Micsurin útról
átkerült társaságba. A tantestület elsősorban az átköltözéssel járó mindennapi
izgalmak és örömök, kellemes és kellemetlen, de mindenképpen felejthetetlen
élmények következtében a tanév végére kiegyensúlyozott közösséggé kovácsolódott
össze.
A
régi iskola 8 tantermével szemben az új épület 16 tanteremmel állt az
oktató-nevelő munka rendelkezésére. Az egyéb oktatási célú helyiségek száma is
gyarapodott. A megnövekedett tanulói létszámra való tekintettel azonban ez is
kevésnek bizonyult. A tanítást ezért csak két műszakban, délelőtt és délután
lehetett megvalósítani
Az 560 négyzetméter területű korszerű tornaterem
viszont és a 2200 négyzetméternyi tágas sportpályákkal rendelkező udvar
szerencsére már az átadás pillanatától biztosította a testi nevelés megnövekedő
lehetőségeit.
Az
új berendezések ára adataink szerint 5.000 000 Ft volt, ezzel az iskola AV
eszköz vagyona elérte 9.000 000 Ft-ot. Ennek az összegnek a nagyságrendje
megfelelően érzékelhető, ha figyelembe vesszük, hogy egy átlagos tanári fizetés
akkoriban 2000-2200 Ft volt havonta.
Az átköltözés nehézségei ellenére az iskola tantestülete
mindent megtett azért, hogy az oktató-nevelő munka zavartalan legyen. Tanórák
nem maradtak el. A tanítás minőségének fejlődéséhez nagyban hozzájárult, hogy a
már elegendő az új szemléltető eszközök használatát a tantestület tagjai egyre
jobban megtanulták. A nevelési értekezletek elsősorban módszertani témákra
koncentráltak
A
tanulmányi átlagok az előző évihez hasonlóan alakultak. Az év végi beszámoló
szerint a tanulók a kerületi tanulmányi versenyeket eredményesen szerepetek, de
kiemelkedő teljesítményre nincs utalás. Jelentősebb fegyelmi ügyekről, illetve
fegyelmezési problémákról sem készült feljegyzés.
Az
első félévben még arra is maradt energia, hogy a kerületi művelődési osztály
utasításának megfelelően több felmérést is elvégezzenek a gondolkodás
fejlesztése témakörben. (Az alkalmazott módszerek a következők voltak: egyrészt
tesztlapokkal a fogalmi gondolkodást, a matematikai gondolkodást és a kritikai
képességet vizsgálták, másrészt megfigyelték a tanórai kognitív aktivitást.)
Megindult a tanórákon kívüli nevelőmunka
kiterjesztése is. Új szakkörök és klubok jöttek létre. Színház-, múzeum- és
üzemlátogatásokat ugyanannyi alkalommal szerveztek, mint a jogelőd iskolában. A
tanulmányi kirándulások sem maradtak el. Az úttörő foglalkozásokat is rendben
megtartották.
3.1 A
társadalmi és gazdasági VISZONYOK TÜKRÖDŐDÉSE AZ
ISKOLA ÉLETÉBEN
A
Diadal úti iskola történetének egyik sajátossága, hogy az a hét tanév, amelyet
a konszolidálódás viszonylag nyugodt időszakának nevezhetünk, egybeesik a
pártállam végső válságának és összeomlásának az időszakával.
A
gazdasági bajok mellett a pedagógusok többsége jól érzékelte a hatalom növekvő ideológiai és politikai elbizonytalanodását
is. Az állampárt a szellemi életből megkezdte óvatos kivonulását. A
közoktatásban a világnézeti és politikai követelmények erőltetése helyett egyre
inkább a szakmai szempontok kerültek előtérbe. A "felszabadulásról"
és a bolsevik forradalomról még minden évben nagyszabású ünnepélyekkel kellett
megemlékezni, s az MSZMP ifjúsági szervezete az Úttörő Szövetség is
változatlanul élte a maga életét. Az ideológiai továbbképzéseket is 1989-ig
megtartották, de a korszak vége felé közeledve egyre kevésbé erőltették. Az
1982-ben megrendezett II. Országos Neveléselméleti Konferencia már kétségbe
vonta a kommunista embereszmény tarthatóságát. A Tankönyvkiadó sorozatot
indított a modern polgári pedagógiai irányzatok megismertetésére.
A
Diadal úti iskola vezetése más állami intézményekéhez hasonlóan ekkor vált
"négypólusúvá", amelyben az állami és a párt-vezetés mellett a
szakszervezeti és az ifjúsági vezetés is helyet kapott. Az 1985-ben megalkotott
közoktatási törvény formálisan megnövelte az intézmények önállóságát, s
elviekben kiterjesztette a helyi társadalom, elsősorban a szülők tanügyi
kompetenciáját, s megszüntette a korábbi szakfelügyeleti rendszert.
A pedagógusok jövedelme a felgyorsuló
inflációval már nem tartott lépést. A gazdaságpolitika a magánszektor
ösztönzésével próbálta a megélhetési gondokat enyhíteni. Ennek következtében
sok tanító és tanár hagyta el a pályát abban a reményben, hogy vállalkozóként
jobban boldogul. Sajnos erre a Diadal úti iskola tantestületében is akadt
példa.
Az
iskola tanulóinak a száma az 1980-81. tanévben jelentős mértékben gyarapodott.
Ezután mérsékelt növekedés következett. Az 1986/87 tanévben elérte a 828 főt,
amely az iskola eddigi történetében a legmagasabb tanulói létszám. Az 1987/88.
tanévben ez 820, az 1988-89. tanévben pedig még mindig 811. Itt tehát még nem
érződött az országos tendencia, amely mára egyes iskolák elnéptelenedésében
mutatkozik meg. A születések számának aggasztó csökkenését ebben a körzetben a
lakossági betelepülések kiegyenlítették.
Az
osztályok száma 28-30 között, a napközis csoportok száma pedig 12-13 körül
stabilizálódott. Az 1981/82. tanévtől nyílott lehetőség a csoportok bontására.
A testnevelés órákon nemek szerint a VII és VIII. osztályosokat, a gyakorlati
foglalkozásokon az V-VIII. osztályosokat, az orosz
nyelv oktatásánál pedig az V. és VI. osztályosokat a tudásszint szerint
osztották fel 2-2 csoportra.
Az
iskola és a szülők helyi társadalma közötti kapcsolatok lényegesen nem
változtak. A Szülői Munkaközösség a visszaemlékezések szerint igen jól
működött. Választmányi üléseiket rendszeresen megtartották, szervezték a
társadalmi munkákat, szőlői kíséretet biztosítottak az iskolai kirándulásokhoz,
s döntő részt vállaltak az iskolabálok és más rendezvények lebonyolításában. Az
1985-ös közoktatási törvény előírásainak megfelelően 1988 februárjában
megalakult az Iskolatanács, amely egy sajátos kvázi hatósági jogkört is
biztosított a szülőknek. Az iskola és a települési környezet közötti
kapcsolatokat erősítette az 1984-től rendszeressé vált "Nyílt napok"
rendezvénysorozat, amelynek az volt a célja, hogy az intézmény működésének
teljességét bemutassa a szülőknek.
Ebben
az időben sajnos már fokozattan érződött az a kedvezőtlen folyamat, hogy a
mellékfoglalkozások halmozására kényszerülő szülők egyre kevesebb időt tudtak
fordítani gyermekeik felügyeletére. Elsősorban ennek tulajdonítható, hogy
növekedett a tanulókkal kapcsolatos fegyelmi eljárások száma. Szinte
rendszeressé váltak az iskolába való betörések, amelyeket a nyomozók
feltételezései szerint fiatalok követtek el, s nem kizárt, hogy közöttük az
iskola egykori renitens tanulói is megtalálhatók.
A
tanerő létszáma a korszak végéig, a nyugdíjas munkatársakat is beszámítva
53-ról 57-re, az egyéb alkalmazottaké pedig 17-ről 18-ra emelkedett. A minőségi
változást szemlélteti, az az adat, amely szerint a
képesítés nélküliek száma 1980-ban még 12 fő (22,6 %) volt, 1989-ben viszont
már csak 2 fő (3,5 %). A nők aránya 74 %-ról 77 %-ra emelkedett. Kedvezően értékelhető az a tény, hogy az
1985-86. évi tanévzáró beszámoló szerint a tantestület átlagos életkora 36 év,
s a 35 évesnél fiatalabb pedagógusok aránya 65 %.
A
pedagógus társadalomra jellemző migráció itt erőteljesen érvényesült. A hét
tanév alatt az iskola 51 új munkatársat alkalmazott, de közülük 24-en 1989
nyaráig ki is léptek. Az adatokat más megközelítésben összevetve
megállapítható, hogy a tantestület közel kétharmada kicserélődött. Kétségtelen,
hogy ez a folyamat kedvezőtlenül hatott a kollektíva kohéziójára, de az iskola
működésében zavarokat nem okozott.
A
tantestület valamennyi tagját mélyen megrendítette az átköltözést és az új
iskola tevékenységének megalapozását vezénylő igazgató Kovács Gyula 1980.
április 12-én bekövetkezett halála. Kegyelettel emlékeznek a többi elhunyt munkatársra
Bolyós János tanítóra, Bihari Gyuláné és Barna
Lajosné napközis nevelőkre is.
Az
iskola gazdálkodását meghatározta az a körülmény, amelyre a tanügyi támogatások
csökkentése kapcsán az előzőekben már hivatkoztunk. A csökkenés mértéke hét év
alatt, az inflációt is beszámítva több mint 80 %!
A
gazdasági nehézségek ellenére ebben az időszakban alakult ki az iskola
helyiségeinek az a használati rendje, amely lényegében a mai napig sem
változott.
Szerényen
gyarapodott az iskola oktatástechnikai eszközökkel való felszereltsége. A kellő
számú írásvetítő, episzkóp, epidiaszkóp, diavetítő, orsós magnetofon és
lemezjátszó már az alapításkor megvolt. Az átköltözéskor tantermeket
TV-készülékkel is ellátták. 1983-tól az első kazettás magnetofonok is
megjelentek, s a korszak végére valamennyi nyelvtanár rendelkezésére állt
egy-egy. 1981-ben kiépült az iskolarádió zártláncú hálózata, majd a hangstúdió
technikai felszereltsége is elérte azt a szintet, amellyel az igényeket ki
lehetett elégíteni. A belső dokumentumok sokszorosítását egy kézi hajtású
elavult stencil berendezéssel oldották meg. Fénymásolót és videorekordert
a korszak végéig sem sikerült beszerezni. Ezen a téren a legnagyobb előrelépést
az jelentette, hogy az iskola 1985-ben üzembe helyezett két Commodore és egy
Primo számítógépet, s 1989-ben számítástechnikai oktató termet is felszerelték.
A
nevelő-oktató munka feltételeit kedvezően alakította a könyvtár dinamikus
fejlődése. Állománya az 1980-81. tanévben 2475 kötettel (91 %) gyarapodott, s a
könyvek száma így kereken 5200 lett. A korszak végéig ez tovább emelkedett
8986-ra. A 8 éves állománynövekedés így 330 %.). A tanári szobával történő
helycsere lehetővé tette, hogy az 1987-88. tanévtől a tanmenet szerinti
könyvtári foglalkozások megkezdődjenek.
Az
iskola első fokú főhatósága a kerületi tanács művelődési osztálya volt. A
folyamatos szervezeti és gazdasági felügyeletet ellenőrző látogatásokkal és
rendszeres beszámoltatásokkal gyakorolta. Emellett úgynevezett tematikus
vizsgálatokat is végzett. Ezeknek a vizsgálatoknak az irányai meglehetősen
szerteágazók voltak.
Az
egész iskolát érintő döntéseket elvileg az a testület hozta meg, amelynek az
igazgatón és az igazgatóhelyetteseken kívül tagja volt a párttitkár, a
szakszervezeti titkár, a KISZ-titkár és az úttörő csapatvezető is. A
gyakorlatban viszont elsősorban az igazgató akarata érvényesült. Az igazgatói
pozíciót 1980 áprilisáig Kovács Gyula, utána 1983 februárjáig Losovy Kálmán, majd Bakos Lajos töltötte be.
A
működés szabályozásában fontos szerep hárult a különböző értekezletekre, ahol a
témától függően szűkebb vagy tágabb határokon belül a kollektív döntés
érvényesült.
A
vezetői értekezlet hatáskörébe tartozott a "káderfejlesztés"
feladatainak meghatározása is. Ennek értelmében a tantestület minden tagjára
káderfejlesztési tervet kellett készíteni, amelyet az érdekeltettel is
megvitattak. Az egyes pedagógusok munkáját előre meghatározott szempontok szerint
értékelték. A vezetői értekezlet döntött az esetleges szankciókról, a fizetés
emeléséről, a november 7-i és a pedagógusnapi jutalmazásról, valamint a
központi kitüntetésekre való előterjesztésről.
Egy 1981-ből fennmaradt
feljegyzés szerint az értékelés szempontjai a következők voltak: a tanmenetek
és munkatervek elkészítésében való részvétel, a határidők betartása, a
munkafegyelem betartása, a szünidei programok végrehajtása, a tanulók
viselkedési kultúrájának alakítása, a tantárgyi munkaközösségben kifejtett
aktivitás, társadalmi munkavégzés és a szocialista brigádokkal való
kapcsolattartás, az úttörő mozgalomban végzett tevékenység, a nevelői közösség
alakításában végzett tevékenység, az elvégzett munka minősége, a kísérletező és
kutató tevékenység, az esetleges hibák kijavításáért végzett tevékenység.
Az
oktatás és nevelés tartalmára vonatkozó döntések meghozatalában, az iskola
rendtartásában és munkatervében meghatározott hatáskörrel rendelkeztek a
tantárgyi, vagy más néven a szaktárgyi munkaközösségek. Azt, hogy milyen
munkaközösségek legyenek, mikor és hogyan alakuljanak át, a tantestület
döntötte el. A munkaközösségek maguk alakították ki működési rendjüket, s maguk
választották meg vezetőiket.
Az iskolában 1981-86 között a következő munkaközösségek
működtek: alsó tagozatos, természettudományi, társadalomtudományi, magyar,
matematika, testnevelés, könyvtári, osztályfőnöki, pályaválasztási, napköziotthonos, gyermekvédelmi. Ezek az 1988/89. tanévben
a következőképpen alakultak át: alsó tagozatos, osztályfőnöki, anyanyelvi,
orosz és más idegen nyelvi, matematika, biológiai-környezetismereti,
kémia-technika, testnevelés-ének-rajz, napköziotthonos.
Az
osztályfőnökök hatáskörét 1985-től alapvetően a közoktatási törvény
szabályozta. A helyi szabályozásra az iskola a következő szempontokat
alakította ki: az osztályfőnökök és a szaktanárok koordinációs munkája, a
tervkészítés szakaszainak betartása és minősége, az osztályfőnöki órák
tartalma, az elemzések szakszerűsége, a nevelői értekezleteken hozott határozatok
érvényesülése az osztályfőnöki tevékenységben, a szülői értekezletek
megtartása, kapcsolatok az SZMK-val.
Az
iskola és a családok közötti hivatalos kapcsolatok fenntartásának szervezeti
formái a következők voltak: a szülői munkaközösség, a szülői értekezletek, a
fogadó órák, a családlátogatások és az ellenőrző könyv, a későbbi üzenő füzet
elődje. Ezek funkciója lényegében máig nem változott, ezért részletesebb
ismertetésüktől eltekintünk. Az 1988-ban megalakult Iskolatanácsot hat évvel
később az iskolaszék váltotta fel.
Mivel a művelődési tárca szorgalmazta az iskolák és a települési környezet üzemei és intézményei közötti szorosabb kapcsolatok kialakítását, a Diadal úti iskola erre a hivatalos elvárásra igen gyakorlatiasan reagált. Az "Egy üzem egy iskola" mozgalom keretében a RÁFÉSZ-szel kötött együttműködési megállapodást. Ennek keretében szervezte meg az iskolaszövetkezetet, amely 1981. április 27-től működtette az iskolabüfét. Igen jó kapcsolat alakult ki a Dózsa Művelődési Központtal, majd az egészségügyi ismeretterjesztésre szakosodott új kerületi intézménnyel a Szívesházzal. A követelményeknek eleget téve néhány szocialista brigáddal is sikerült a kapcsolatokat felvenni.
A
település más közoktatási intézményeivel az együttműködés és a tapasztalatcsere
hatékony szervezeti formáinak bizonyultak a kerületi szaktárgyi munkaközösségek
és a korszak végétől rendszeresen megszervezett Kerületi Pedagógiai Napok.
Az
új tantervekkel a tantestület 1980/81. tanévben ismerkedett meg, s a következő
tanévben a tanmenetek is elkészültek. A tanmeneteknek két formája alakult ki: a
közösen (általában a központi minták adaptálásával) készített, keret jellegű
irányító tanmenet és önálló elképzelések érvényesülését bizonyos korlátok
között megengedő úgynevezett egyéni tanmenet. A tanmeneteket előbb a szaktárgyi
munkaközösségek, majd az iskola vezetősége vitatta meg.
Az
iskola az 1983-84. tanévben tért át az 5 napos munkahétre. Addig a 11 tanítási
napból álló kéthetes ciklusok szerint folyt az oktatás. Az úgynevezett hosszú
és rövid hetek órarendje eltért. A minden héten szabad szombatot a pedagógusok
és a tanulók egyaránt üdvözölték. Csak később derült ki, hogy a tanév oktatási
napjainak a csökkenése komoly didaktikai problémákkal jár. A tanórák
struktúrája fokozatosan megváltozott. Az új ismeretek feldolgozásánál is
szűkebb időkerettel kellett számolni, de még kevesebb idő jutott a
megszilárdításra és az ellenőrzésre. A tanítási-tanulási folyamatban egyre
nagyobb súly helyeződött az otthoni tanulásra. Ennek egyik következményeként
kiterjedt azoknak a családoknak a köre, akik magán korrepetitort fogadtak
gyermekeik mellé, de megnőtt az iskolai korrepetálások száma is. A feletetésre
fordítható idő csökkenése miatt megélénkült a pedagógusok érdeklődése a
feladatlapokkal történő ellenőrzési módszerek iránt.
A
szakfelügyeleti rendszer felszámolását (1985/86) a tantestület többsége a
pedagógiai függetlenség és a szakmai önállóság kiteljesedéseként élte meg. Nem
kellett azonban sok idő ahhoz, hogy a szakmai kontroll megszűnéséből eredő
hiányosságok felszínre kerüljenek. Utólag sokan belátták, hogy a szakfelügyelők
nem csak kellemetlenkedtek, hanem segítették is a gyakorló pedagógusokat. Ennek
a segítségnek az elmaradása viszont pozitív hatásként kiváltotta a szaktárgyi
munkaközösségek tevékenységének megélénkülését.
Az
itt említett változások a tanulók teljesítményét a statisztikák szerint
jelentős mértékben nem befolyásolták. A tanulmányi átlagok évről-évre hasonlóan
alakultak. A bukások aránya sem változott. Az osztályozások mellett az
úgynevezett "eredményvizsgálatok" is tájékoztattak a tanulók
előmeneteléről. (Ezt ma "tudásszint felmérés"-nek
nevezzük.)
Az
oktatómunka színvonalának növekedését bizonyítják azok az eredmények, amelyeket
az iskolai tanulói a különböző tanulmányi versenyeken értek el. A házi
versenyeket azokból a tantárgyakból, amelyeket a kerületi szaktárgyi
munkaközösség meghirdetett minden tanévben megrendezték. Az iskola tanulói
általában minden évben eljutottak és szép eredményeket értek el a kerületi
versenyeken is. Például az 1988/89. tanévben matematikából első és második
helyezést, biológiából és csecsemőápolásból első helyezést, fogalmazásból alsó
tagozaton első helyezést, vers és prózamondásból harmadik helyezést értek el.
Budapesti szinten a korábbi évekhez hasonlóan csecsemőápolás, a kémia és a
matematika versenyeken küzdötték magukat a legjobbak
közé. A TIT matematika országos pontversenyén 5 tanuló a legjobb 80 közé
került. A Hevesi György kémia versenyen országos
szinten az egyik tanuló második lett.
1987
májusától beindult a gyógytestnevelés, amelyen az iskolaorvos javaslatára
vettek részt az erre rászoruló tanulók. A kezdő létszám 105 volt. A testi
nevelés területén, illetve a kerületi és a budapesti sportversenyeken elért
eredmények felsorolása olyan terjedelmet igényelne, amely itt nem áll
rendelkezésünkre. Illik viszont megemlítenünk a legkiválóbbak számára
elnyerhető Jó tanuló jó sportoló cím személyiségformáló és mozgósító erejét.
A
tanítás továbbra is két műszakban folyt. Az 1981/82. tanévben alakult ki az a
rendszer, amely később alig változott. Eszerint 13 felsős és 7 alsós osztálynak
csak délelőtt, 8 alsós osztálynak és 2 napközis csoportnak váltakozó rendben és
10 napközis csoportnak csak délután tartották meg a foglalkozásokat.
Az
1982/83. tanévtől az orosz mellett második idegen nyelvkén beindult az angol
nyelv oktatása. Az iskolarendszer egységes és merev struktúrájának
elkerülhetetlen következményével, az úgynevezett "középszerűsítő"
tendenciákkal szemben itt is fokozottan jelentkeztek a szülők igényei a
differenciált oktatás iránt. Az iskola erre a képességfejlesztő osztályok
kialakításával reagált. A tanítást nem pedagógus szakemberek bevonásával, s
néha az iskolai falain kívül megtartott rendhagyó órákkal (elsősorban rendhagyó
osztályfőnöki órákkal) tették változatosabbá.
A
tanórákon kívüli nevelőmunka eredményességét nehéz számszerűsíteni, de a
szervezettségére utaló tények azt bizonyítják, hogy a tantestület ezen a téren
is bizonyította pedagógusi hivatástudatát. Az 1980/81. tanévben az iskola még
15 szakkört, illetve klubot működtetett 248 taggal. Ezek száma az 1984-86.
között már 20, a résztvevőké 270-275, 1986-89 között pedig a szakköröké 23,
tagjaiké 380-390. Erről a tevékenységi körről szemléltetésül idézünk az
1985/86. tanév végi beszámolóból. "A differenciált tehetséggondozásnak
fontos szervezeti formái: szakkörök klubok, tanfolyamok. Jelentős feladatot
látnak el a képességfejlesztés, tehetségápolás területén. A szakkörök segítenek
elmélyíteni és kiegészíteni a tanórán szerzett ismereteket. Sok segítséget
nyújtanak a pályaválasztásban. Az általános tehetségfejlesztés mellett a
speciális képességek fejlesztését segítették a manuális és művészi klubok"
A beszámoló ezek után méltatja az ügyes kezek klubja, a bábszakkör, az irodalmi
színpad, a barkács klub, a repülő modellező klub, a
fizikai szakkör, a kémia szakkör, a
matematika szakkör, az orosz nyelvi levelező és társalgási klub, a riporter
klub, a kisbiológus klub, a művészetbarát klub, a kis matematikus klub, a
honvédelmi és KRESZ klub munkáját.
Az
öntevékeny művészeti csoportok között kiemelkedett az énekkar, amely az
1980/81. tanévben ezüst fokozatot, 1988/89-ben pedig arany fokozatot szerzett.
A kerület társadalmi rendezvényein gyakran szerepelt a színjátszó kör is.
A
tanórán kívüli nevelésben jelentős szerep jutott a könyvtári foglalkozásoknak.
Rendszeresen megrendezésre került a Könyvről könyvért házi vetélkedő, valamint
a napközisek számára szervezett Keresd a könyvtárban! c.
háziverseny. A Barátunk a könyv kerületi vetélkedőn az iskola tanulói több
alkalommal helyezést értek el.
Az
osztályfőnökök tanévenként egy-két alkalommal szerveztek színházlátogatást, mozilátogatást, múzeumlátogatást, több alkalommal hétvégi
kirándulásokat, s tanévenként legalább egy alkalommal többnapos országjáró
kirándulást is. Az utóbbihoz a papírgyűjtésből és a környező üzemekben végzett
munkából származó bevételek nagymértékben hozzájárultak.
Az 1980/81. tanévtől működött az iskolarádió,
amelyet tanári felügyelettel, de egyre önállóbban a tanulók maguk
szerkesztettek. Az 1982. januárjában jelent meg
először iskolaújságunk „AULA” címmel, majd a 1987/88. tanévben
"Padalatti" címmel új gárda szerkeszti tovább.
Az
iskolából kilépő fiatalok továbbtanulására vonatkozó adatok az országos
statisztikai átlaggal szinkronban alakultak. A középiskolák iránti érdeklődés
nőtt, a szakmunkásképző iskolák iránti érdeklődés pedig csökkent.
Az
úttörő mozgalom négy évtizeden át jelentős és meghatározó helyet foglalt el a
magyar iskolák életében. A tantestület idősebb tagjai pár éve még aktív
szervezői, a fiatalabb kollégák viszont csak gyermekként voltak részesei. Az
1995/96. tanévben az iskolákból is kilépett az a korosztály, amelyik ezzel a
mozgalommal kisdobosként rövid ideig, de még személyes kapcsolatba került, s a
6-7 év múlva már a pályakezdő pedagógusok is csak mások visszaemlékezéseiből
alkothatnak róla képet. Ezért a krónika írójának kötelessége, hogy erről, mint
a magyar neveléstörténet egyik tényezőjéről részletesebben szóljon.
Az
úttörő szervezetet a szovjet pionír szervezet mintájára a Magyar Kommunista
Párt hozta létre 1945 őszén. 1948-tól 1988-ig az egyedüli legális ifjúsági szervezet
volt. 1957-től az állampárt ifjúsági szervezete a KISZ keretében működött.
Egyoldalú ideológiai töltése a rendszerváltozásig megmaradt. Sajátos
szerveződése következtében viszont sosem tudott valódi politikai szerveződéssé
válni. Az Úttörő Szövetség elvileg a közoktatási rendszertől külön álló, saját
apparátussal rendelkező rendszerként funkcionált, de ez csak a magasabb vezetői
szinteken vált érzékelhetővé. A tényleges mozgalmi munka zömét, hivatalosan
soha meg nem fogalmazott munkaköri követelményként azok a pedagógusok végezték,
akik a gyerekeket tanították, s többségük ezt nem politikai, hanem pedagógiai
tevékenységnek tekintette. A foglalkozások zömét is azokban a helyiségekben
bonyolították le, ahol a tanítás folyt. A szervezet politikai-szocializációs
funkcióját a gyerekek is alig érzékelték. Részvételüket az iskolai
tanulmányaikkal kapcsolatos elfoglaltságként élték át, amely kötetlenebb,
játékosabb és élményszerűbb, mint az oktatás. Lényegében minden kisiskolás
automatikusan lett kisdobos, s a felső tagozatosok pedig egyszerűen belenőttek
az úttörőségbe.
A
Diadal úti iskola Úttörő szervezete "2381. sz. József Attila
Úttörőcsapat" néven működött. Kisebb szervezeti egységei a rajok, amelyek
egy-egy osztályra terjedtek ki. Ezek 2-3 őrsből álltak. Az alsó tagozatos
"kisdobosokat" ötödikes korukban avatták úttörővé. Őrsi gyűléseket
általában hetente, rajfoglalkozásokat általában havonta tartottak. Az állami
ünnepek alkalmával és gyermeknapon került sor csapatünnepségekre. Az tanórákon
kívüli rendezvények többségét is formálisan az úttörő mozgalom keretében
bonyolították le. Ezek csúcsa volt minden tanévben az úgynevezett csapatszintű
kulturális seregszemle. A sajátos úttörő mozgalmi tevékenységek között a
tanulók körében különösen népszerűek voltak a Cinkotai erdő és a Naplás-tó
környékén évente két alkalommal lebonyolított akadályversenyek. A
hulladékgyűjtési versenyt is évente két alkalommal szervezték meg. Az iskolai
úttörői Káptalanfüreden és Nagyvisnyón vettek részt
nyári táborozáson. A mozgalmi munkát az iskolai korábbi tanulóiból toborzott ifivezetők segítették.
Az
1989 október 23-án kihirdetett új alkotmány
megtiltotta a politikai pártok munkahelyi szerveződését, amely az ifjúsági
szervezeteikre is vonatkozott. Ezután bomlott fel a Diadal úti iskola József
Attila Úttörőcsapata is.
Az
1989/90. tanév ideje alatt a pártállam összeomlott. A kerület történetében először
került sor az országgyűlési képviselő és a helyi önkormányzat demokratikus
megválasztására, amelyhez a Diadal úti iskola helyiségeit és infrastruktúráját
biztosította.
A
politikai rendszerváltozás a közoktatás rendszerét is átalakította. Megszűnt az
állam tanügyi monopóliuma, kerületünk egyházi iskolával gyarapodott, iskolánk
fenntartója a helyi önkormányzat lett. Az ideológiai erőszaktól megszabadulva,
a korábban kirekesztett értékek közvetítése itt is lehetővé vált. Innen is
kivonultak a politikai szervezetek, s feloszlott az úttörőcsapat. Az országos
szinten megalakuló független pedagógus érdekvédelmi és szakmai szervezetek
viszont a helyi tantestület életét alig befolyásolták. Ekkor törölték el az
orosz nyelv kötelező oktatását. A beiskolázási körzetek
felszámolását követően a környékbeli szülők is szabadon
dönthettek arról, hogy melyik iskolába
járatják gyermekeiket. Az iskolarendszer differenciálódott, a kerületben 8
osztályos, majd 6 osztályos gimnázium alakult. Az 1993-ban megalkotott közoktatási
törvény az általános képzésben való részvétel kötelezettségét 16 éves korig
terjesztette ki, a demokratikus nemzetközi normákhoz igazodva rendezte a
hatásköröket, s decentralizálta a közoktatás tartalmi szabályozását kimondva,
hogy az oktatás a tantestületek által összeállított helyi tantervek szerint
folyik, amelynek a kereteit a Nemzeti alaptanterv adja meg. A gazdasági
szabályozásában bevezették az állami és a fenntartói finanszírozás fejkvóták
szerinti kettős rendszerét. Megindult a közoktatás infrastruktúrájának
fejlesztése. Az országban több mint ezer új tanterem, több száz új tornaterem
(közülük egy a szomszédos rákosligeti iskolában), félszáz új tanuszoda és
többtucat új iskola épült. A Diadal úti iskola új korszerű oktatástechnikai
eszközökkel gyarapodott. A pedagógusainak díjazása más közalkalmazottakéval
azonos szintre került, s életkörülményeiket átmenetileg a 13. havi fizetés
bevezetése is javította.
A
tantestület hamar érzékelte a történelmi léptékű változások negatív
következményeit is. A világnézeti indoktrináció
felszámolásából nem következett automatikusan pedagógiai-eszmei sokszínűség, az
ideológiai kiüresedés pedig több kollégát, főleg a társadalomtudományi tárgyak
oktatóit elbizonytalanította. Ehhez kezdetben hozzájárult az új szellemiségű
tankönyvek és oktatási segédletek hiánya. Az orosz nyelv tanítása, országos
szinten is a jelentőségéhez képest aránytalan mértékben visszaszorult, de itt
teljesen megszűnt. A gyerekek tanórán kívüli szervezésének és pedagógiai
felügyeletének terén nem sikerült betölteni azt az űrt, amely az úttörő
szervezet felbomlása után keletkezett.
A
kedvezőtlen demográfiai tendencia, a születések számának csökkenése ebben az
időszakban már sajnos a Diadal úti iskolában is éreztette hatását. A tanulók
létszáma 1989/90-ben 27-tel, 1993/94-ben pedig már 115-tel kevesebb, mint az
1988/89. tanévben. Ennek a folyamatnak a következménye, hogy előbb az alsós
osztályok létszáma, később pedig már az osztályok száma is csökkent. Az
1989/90. tanévben még 30 volt 1992/93-ban pedig már csak 26.
Minden
iskola számára nagy kihívást jelentett a hivatalosan megjelölt beiskolázási
körzetek megszüntetése. A Diadal úti iskola az új versenyhelyzetben jól
feltalálta magát. Korábbi tekintélyének megszilárdításával, a nevelő-oktató
munka minőségének fejlesztésével és a "pedagógiai kínálat"
bővítésével elérte azt, hogy ide sok olyan gyereket írassanak be, akik a
korábban más iskolákhoz tartozó körzetekben laknak. Többek között ezzel is
magyarázható, hogy itt a tanulói létszámok csökkenésének aránya alacsonyabb,
mint a kerület más iskoláiban.
A
demokratikus viszonyok kiterjesztése és a polgári tudat erősödése a család és
az iskola viszonyának alakulásában érzékelhetővé vált. Megszűnt az a korábbi attitűd,
amely az iskolát valamiféle hatóságnak tekintette, s ezzel párhuzamosan viszont
erősödtek az iskolával, mint sajátos szolgáltató intézménnyel szembeni
elvárások. Ezt a beállítódást erősítette egy alapítvány létrehozása is
1991-ben. Az "Alapítvány Rákoscsaba-Újtelepi Dákokért" a szülők
igényeinek megfelelően elsősorban az idegen-nyelvoktatás és a testi nevelés
minél magasabb szintű megvalósítását szorgalmazza. Az alapítvány emellett új
taneszközök beszerzésének és új módszerek, eljárások bevezetésének
támogatásával is hozzájárul az iskola pedagógiai szolgáltatásainak bővítéséhez.
Az 1994 februárjában megalakult iskolaszéken keresztül a szülők társadalma
lényegében hatósági hatáskört is kapott.
A
tanerő gyarapodásának folyama ebben az időszakban fordult meg. Az iskola
pedagógusainak száma 1990/91. tanévben még 57, az 1994/95. tanévben viszont már
csak 51. Az egyéb alkalmazottak száma pedig 19-ről 13-ra csökkent. Ezzel
szemben kedvezően alakultak a tantestület kvalifikációs mutatói. Képesítés
nélküli nevelőt az iskola már nem foglakoztatott,
ellenben sor került speciális képzettségű munkatársak alkalmazására is az alsó
tagozaton. Az új iránt fogékony kollégák önképzéssel sajátították el a modern
pedagógiai módszereket.
Az
1990-94 közötti időszakban elsősorban az oktatástechnikai eszközök
gyarapodásával vált korszerűbbé a nevelés és oktatás infrastruktúrája. Ebben az
időszakban az iskolának sikerült beszereznie három videorekordert
és minden szinten egy-egy színes televízió készüléket. A szaktárgyi
munkaközösségek videokazettákat kaptak, így ez a hatékony audiovizuális
szemléltetés az időszak végére általánossá vált. A belső és külső tájékoztatást
modern fénymásoló gép segítette. 1993-tól 6 IBM kompatíbilis
személyi számítógép (közülük négy 286-os, kettő pedig 386-os) tette lehetővé a
számítástechnika 12 fős csoportokban történő oktatását és az informatika
tantárgy kialakítását is.
A
technikai eszközök beszerzésében az Alapítvány Rákoscsaba-Újtelepi Dákokért
jelentős részt vállalt, amelyhez a különböző adományok mellett alapítványi
bálok rendezésével teremtette elő a szükséges összegeket. Az iskola gazdasági
vezetése az új finanszírozási rendszerhez igazodva igyekezett a bevételi
forrásokat gyarapítani.
Az
iskola épülete is komfortosabbá vált. Ebben az időben vezették be a gázt, s
megoldották a szennyvíz hálózati elvezetését.
A
könyvtár állománya 1990-re 910 egységgel, 1994-re pedig további 906 egységgel
gyarapodott. Ezzel az állomány nagysága könyvtári egységekben számolva
10.311-re emelkedett.
Itt
említjük meg, hogy a tankönyvellátás piaci alapokra helyezése eleinte ebben az
iskolában is zavarokkal járt. A szaktárgyak oktatóinak komoly nehézséget
jelentett a tartalmilag megfelelő és árában is elfogadható tankönyvek
kiválasztása, s főleg azok beszerzése a tanévek kezdéséig. A pedagógusoknak
ettől az időtől kezdve kell figyelembe venniük, hogy a megdrágult tanszereket
az elszegényedő családok egyre nehezebben tudják megvásárolni.
Az
iskola irányításának és működtetésének mechanizmusa az önkormányzati, a
közalkalmazotti és a közoktatási törvények előírásaihoz igazodva alakult át.
A korábbi igazgató Bakos Lajos 1992-ben lemondott.
Az új igazgatót Olejnik Ilonát, az iskola
történetében először, a tantestület véleményét figyelembe véve a kerületi
önkormányzat oktatási bizottságának javaslata és az önkormányzati
képviselőtestület döntése alapján a polgármester nevezte ki. Más vezetői
pozíciók betöltésénél a törvényeknek megfelelően az intézmény autonómiájának
elvei érvényesülnek.
A
háromtagú Közalkalmazotti Tanács 1993 májusában alakult meg. Itt egy-egy
kolléga képviseli az alsós, a felsős és a napközis nevelőket. Az jogszabályoknak
megfelelően zajlott le iskolaszék megválasztása 1994 februárjában. Tagjai közül
3 főt a szülői munkaközösségek, 3 főt a tantestületet választott meg és 3 főt a
fenntartó önkormányzatot delegált. 1994 tavaszán megkezdődtek az előkészületek
a diákönkormányzat megválasztására is. A szaktárgyi munkaközösségek a korábban
kialakult gyakorlatnak megfelelően tevékenykednek.
Az
iskola működését átfogóan szabályozó dokumentum a szervezeti és működési
szabályzat 1993. augusztus 23-án lépett hatályba.
Az
oktatás tartalmának meghatározásában a központi instrukciók híján az iskola
pedagógusai körében némi bizonytalanság volt tapasztalható. A régi tantervek
már elavultak, s a Nemzeti alaptanterv koncepciójának a kialakításáról országos
szinten még javában tartott az egyre hevesebb vita. A szaktárgyak oktatóit
csupán néhány irányelv, s a néha meglepően eltérő szemléletű tankönyvek
orientálták, ezért többnyire saját belátásuk szerint döntötték el, hogy mit
tanítsanak.
A
tartalom átmeneti tisztázatlansága a módszertani kultúra fejlesztésére,
valamint új szervezeti formák kialakítására ösztönözte a tantestületet. Az
1991/92. tanévtől az első a. osztályokban
megkezdték a Zsolnai-féle nyelvi-, irodalmi és kommunikációs képességfejlesztő
program alkalmazását. Egy évvel később az első b. osztályokban
a Tolnainé-féle heurisztikus programozott olvasás- és
írástanítási eljárást is bevezették. Ezek mellett továbbra is működtettek olyan
alsó tagozatos osztályokat, ahol a hagyományos hangoztató, elemző olvasás- és
írástanítás folyt, ami lehetővé tette a különböző módszerek hatékonyságának
gyakorlati összehasonlítását. A korszak végén az olvasás- és írászavarok
megelőzésére kis létszámú dislexia-prevenciós és
redukciós tanulócsoportokat is létrehoztak.
Az
iskola sajátos arculatának kialakításához nagyban hozzájárult 1990-től a
testnevelési tagozat (első osztálytól) és az angol tagozat (ötödik osztálytól)
megszervezése. Az idegen nyelvek oktatásának a súlya egyébként is megnőtt. A
második és harmadik osztályokban nyelvi előkészítő foglalkozásokat vezettek be.
A negyedik osztálytól pedig angol és német nyelvek közül választhattak a
tanulók. Az 1992/93. tanévtől megkezdődött a lelki egészségtan tárgykör
feldolgozása a harmadik osztálytól az ötödik osztályig az osztályfőnöki órák
keretében. Az informatika órarend szerinti oktatása az 1993/94. tanévben indult
el.
Az
iskola tanulói ebben az időszakban is aktívan és eredményesen kapcsolódtak be a
tanulmányi versenyekbe. Ekkorra már hagyománnyá vált, hogy a fővárosi szintű
versenyeken a kémia és a körzeti védőnő által irányított csecsemőgondozás
szakkör tagjai a legjobbak közé tartoznak, de az 1993/94. tanévben az egyik
versenyző földrajzból is bizonyította kiemelkedő felkészültségét. Ugyancsak
ebben az évben az iskola egyik hetedikes tanulója kémiából országos helyezést
ért el. Az iskola tanulói a TIT országos matematika pontversenyén az a 20., a 88., a 90. és a 95. helyezést szerezték meg.
Mivel
az úttörő foglakozások megszűntek a tanórákon kívüli nevelést más alapokra
kellett helyezni. Ennek ellenére szervezettsége alig csökkent, a minősége pedig
újabb elemekkel gazdagodott.
A
XVII. kerület iskoláit bemutató Első csengetés c. kiadványban a Diadal úti
iskola vezetése a következőképpen fogalmazza meg az erre vonatkozó
koncepcióját: "Kiemelt feladatnak tekintjük az egész napos foglalkoztatás
lehetőségeinek a megteremtését, mivel a szülők és tanulók jelentős része
igényli a délutáni tanulást segítő szabadidős foglalkozásokat is. Ezért alsó
tagozaton 3 iskolaotthonos és 6 napközis csoport működik. Nevelőink számtalan
iskolai és iskolán kívüli foglalkozást szerveznek (pl. úszásoktatást 2-3-4.
évf., színházi és bábszínházi előadások, kirándulás, kézműves és sport
szakkörök az alsó tagozaton, rajz matematika, színjátszó, kémia,
csecsemőgondozó szakkörök a felső tagozaton). Ingyenes felzárkóztató
foglalkozásokat tartunk szinte valamennyi tantárgyból a lemaradók számára.
Iskolánkban szolfézs-előképzőt, zongora- és hegedűoktatást is tartanak a
zeneiskola pedagógusai."
A
statisztikai adatok szerint a szakkörök, klubok száma az 1993/94. tanévben 19,
tagjaik száma 306 volt. Ha ezt a tanulók összlétszámához viszonyítjuk 46 %-os aránnyal számolhatunk. Az énekkar 1990-ben arany
minősítést kapott. Az 1991/92. tanév egyik emlékezetes eseménye az
Iskolagaléria kialakítása. Ez az egykori tanulók képzőművészeti alkotásainak
kiállítására biztosít lehetőséget.
A
kor gazdasági szemléletét és az intézmény gazdálkodási gondjait egyaránt
tükrözi, hogy a külső szakember bevonásával megtartott számítástechnikai
szakkörön a 7-8. osztályos tanulók havi 500 Ft hozzájárulással vehetnek részt.
A középiskolai előkészítő foglalkozások azonban sok más iskolától eltérően itt
még ingyenesek.
A
tanórákon kívüli nevelésben az előző évekhez hasonló, vagy még azt is felülmúló
aktivitással vesz részt az iskola könyvtára. Az országos gyermekkönyvhéten és
az ünnepi könyvhéten rendezi meg a Könyvről könyvért vetélkedőket,
gyermeknapokon a vidám vetélkedőt, évközben a Könyvjelző olvastatási versenyt,
az alsós napközisek részére a Keresd a könyvtárban! vetélkedőket,
a felsős napközisek részére a Hazánk szíve Budapest vetélkedőket s a
nyolcadikosok számára a nyelvhelyességi vetélkedőket. Olvasói
jól szerepelnek a kerületi
vetélkedőkön is. (A Jókai könyvtárismereti versenyen például a harmadikok.)
Eljutnak a diákok országos rejtvényfejtő versenyére is.
A
testnevelési tagozat bevezetésével az iskola korábban is mozgalmas sportélete
még élénkebb lett. A csapatok a kerületi versenyeken minden évben eredményesen
vettek részt. A Diák Sportkör keretén
belül a gyermektorna, a kispályás foci, a nagy pályás foci és a kézilabda
díjmentes, az újonnan beinduló teniszoktatásért viszont fizetni kell.
A
középiskolákban való továbbtanulás iránti érdeklődés tovább növekedett. Ekkor
már számolni kellett azzal is, hogy korábban is van lehetőség a középiskolai
tanulmányok elkezdésére. Az 1993/94. tanévben például a negyedik évfolyamról 9
tanuló nyolcosztályos gimnáziumba, a hatodik évfolyamról pedig 8 tanuló
hatosztályos gimnáziumba lépett át. A nyolcadik osztály után 105 tanuló közül
18 fő (18 %) gimnáziumban, 56 fő (54 %) szakközépiskolában, 27 fő (26 %)
szakmunkásképző iskolában, 2 fő (2 %) szakiskolában tanult tovább.
Az 1994/95. és az 1995/96. tanévek bemutatásánál nehéz helyzetbe kerül a történetíró, hisz a tárgyilagos elemzéshez szükséges időtávlat híján nehéz megállapítani, hogy melyek azok az események, amelyek a tartós folyamatokat határozzák meg, s hogy milyen adatokkal szemléltethetők ezek a folyamatok. Ezért itt elsősorban csak a tények bemutatására szorítkozunk, a közöttük lévő összefüggések feltárását mellőzzük.
5.1 TÁRSADALMI ÉS
GAZDASÁGI VISZONYOK TÜKRÖDŐDÉSE AZ ISKOLA ÉLETÉBEN
Az
1994. évi választások után megalakult kormány a költségvetési egyensúly
helyreállítását tűzte ki alapvető gazdasági célul. Az ebből következő
megszorító intézkedések többek között a közoktatás támogatásának radikális
csökkentésére is kiterjedtek. A magyar történelemben először kezdődött meg az
iskolák tömeges felszámolására. (Kerületünkben ez egy iskolát érintett.). A
munkanélküliség veszélyével a pedagógusok is megismerkedtek. 1995 tavaszán
lezajlott a magyar történelem legnagyobb pedagógus tüntetésére. Az iskola tantestülete
megalakulása az 1995/96. tanévben először vett részt országos pedagógus
sztrájkban.
A
kormány érvénytelenítette a pár hónapja kiadott Nemzeti alaptantervet, s
megkezdte egy újabb változat összeállítását. Az 1993-ban megalkotott
közoktatási törvényt a parlament előbb 1994/95 tanév végén módosította,
amelynek következtében a Tankerületi Oktatási Központok megszűntek, majd egy év
múlva több mint száz szakaszból álló módosítást szavazott meg. Az 1995/96.
tanévben az újabb Nemzeti Alaptanterv elkészült. Ennek alapján a Diadal úti
iskolában is elkezdődtek az előkészületek a helyi tanterv megszerkesztésére.
5.2 A SZEMÉLYI ADOTTSÁGOK ALAKULÁSA
A
születések számának csökkenésének következtében az iskolai tanulóinak a száma is
tovább csökkent. Az 1994/95. tanévben 659-re, az 1995/96 tanévben pedig az
eddigi legkisebb létszámra 650-re. (Emlékeztetőül közöljük, hogy az iskolának
az alapításkor 668, az 1986/87. tanévben 828 tanulója volt!) Elsősorban a
családok anyagi helyzetének romlásával magyarázható, hogy a napközisek száma erősen csökkent.
Viszonylag magas a statisztikai kimutatások szerint veszélyeztetett tanulók
száma is, ami 1995/96-ban 40 fő (6,2 %), de ez kedvezőbb az 1992/93. tanévi 9,3
%-os aránynál. A tanulócsoportok számát (26) sikerült
megtartani.
Az
intézmény és a gyermekeiket iskoláztató családok viszonyában erősödnek az
1990-94 között kialakuló tendenciák. A pedagógiai munka tervezésénél a szülők
igényei egyre inkább meghatározóvá válnak, főleg az alsó tagozaton az újfajta
eljárások alkalmazásában, de a nyelvoktatás, a napközis foglalkozások és a
tanórákon kívüli nevelés más területein is. Sajátos pedagógiai
szemléletváltozást tükröz, hogy a pedagógusok és a szülők már természetesnek
tartják az "iskola szolgáltatásai" kifejezés használatát. Növekszik
az iskola tevékenységének a nyilvánossága is. Ez elsősorban a tanulói
utánpótlásért folyó iskolák közötti verseny egyik következménye. Tudatossá és
szervezetté fejlődik a korábban csak szakirodalomból és külföldi példákból
ismert intézményi rekrutáció. A Diadal úti iskola az
1994/95. tanévben a kerület többi iskolájával közösen, a következő tanévben
pedig már önállóan jelentet meg beiskolázási segítő kiadványokat.
A
tanerő létszáma 1996-ban 54-re emelkedett, az egyéb alkalmazottaké pedig 19-re.
5.3 A TÁRGYI FELTÉTELEK ALAKULÁSA
Ebben
a két tanévben jelentős beruházások nem történtek. Új létesítményként az
1996-ban felállított Iskolapódiumot említhetjük meg, amely alapítványok és
szponzorok támogatásával épült.
Az
intézmény az 1995/96. tanévben vált önállóan gazdálkodó költségvetési szervvé.
Az állami és önkormányzati támogatás viszont a nevelés és oktatás előző években
kialakított infrastruktúrájának szinten tartásához sem volt elég. Az iskola
egyre több térítés ellenében igénybe vehető szolgáltatásra kényszerült. A
számítógépes programok és lemezek, valamint a videó kazetták beszerezéséhez
hozzájárult az Alapítvány Rákoscsaba-Újtelepi Diákokért, amelynek tőkéje az
alapítványi bálok bevételéből és az adományokból 1996-ban 900.000 Ft. fölé emelkedett.
A
könyvtár 1995-ben 208 kötettel gyarapodott, így állománya könyvtári egységekben
számolva 1995-ben elérte az eddigi legmagasabb darabszámot, amely 10.519. Ez
1996-ban elsősorban a selejtezések miatt 10.483-re csökkent, annak ellenére,
hogy 235 új kötetet ebben az évben is sikerült beszerezni.
5.4 AZ INTÉZMÉNY MŰKÖDTETÉSÉNEK MECHANIZMUSA
Az
iskola igazgatója ebben a két tanévben is Olejnik
Ilona. Vezetésével az új működési elvek és eljárások kialakítása, amely 1990-94
között kezdődött el ekkorra lényegében befejeződik. A Szervezeti és működési
szabályzat hatályba lép. A munkaviszonyt és a munkajogi hatásköröket szabályozó
kollektív szerződés 1995-ben elkészül. Még abban az évben megalakul a
diákönkormányzat. A gyerekek véleményét egy koordináló tanár közvetíti a
tantestület felé. A tantestület, az iskolaszék és a diákönkormányzat
összeállítják az iskola új házirendjét is.
5.5 A PEDAGÓGIAI MUNKA
Az
iskola ebben az időszakban tért át az egy műszakos tanításra. A tanulói létszám
csökkenésének egyetlen pozitív következményeként az osztályok létszáma is
csökkent, s ez lehetővé tette az oktatás minőségének fejlesztését. (A 2.
évfolyamon például 12 fős osztály is működött.) Csoportbontásra az idegen
nyelvek, a technika, és a testnevelés oktatása valamint a differenciált
képességfejlesztés területén volt lehetőség.
Mivel az oktatás új tartalmát behatároló
Nemzeti alaptantervet csak 1996 tavaszán adták ki, a fejlesztési törekvések
továbbra is elsősorban a metodika területére irányultak. Az alsó tagozaton a
hagyományos eljárások mellett ebben az időszakban a "pálcikás"
módszer, és a Tolnai-féle módszer szerint tanítják az írást és olvasást, s
elkezdik a Meixner-féle módszer alkalmazásának
előkészítését. Folytatják a Zsolnai-féle nyelvi-, kommunikációs és irodalmi
képességfejlesztő program szerinti oktatást is. Ehhez kapcsolódva honosodik meg
a felső tagozaton a drámapedagógiai módszer, amely a személyiségfejlesztő,
önismereti játékokon keresztül a kreativitás kibontakoztatását és a színházi
kultúra megszerettetését tűzi ki célul. Mindezeken túl a tartalmi a fejlesztés
terén is történtek lépések. A NAT tervezetét az iskola több pedagógusa
tanulmányozta, s ahhoz igazodva igyekezett a tantárgyát új elemekkel
gazdagítani. Példaként a kémia oktatását emeljük ki, ahol a környezetvédelmi
szempontok beépítésével a tanulók egy norvég program alapján mérik a települési
környezetben az eső savasságának a mértékét, s a zuzmók vizsgálatával a
kéndioxid-szennyezettség fokát. A kétéves múltra visszatekintő informatikai
oktatás tartalma újabb alkalmazási programok megismertetésével bővül.
Megszilárdul a sporttagozat speciális tananyaga, eszerint alsó tagozaton a
hajlékonyság és az ügyesség fejlesztése a fő szempont, a felsőben pedig az atlétikára,
a sportjátékokra és a tornagyakorlatokra helyeződik a súly. Az énekkar az
órarendbe épített órákon készül a fellépésekre. Elismerésre méltó pedagógiai
kezdeményezés ebben az időszakban a tanulás tanításának bevezetése. Az
úgynevezett Megismerőképességeket Fejlesztő Stúdió 8
hónapon keresztül heti 3 órában segíti a tanuláshoz szükséges módszerek
elsajátítását.
Az
iskola történetében először az 1994/95. tanévben megkezdődött a fakultatív
hitoktatás.
A
tanulmányi versenyeken az iskola tanulói a korábbi évek sikereit is meghaladó
eredményeket értek el. Az 1994/95. tanévben például matematika és fizika
tantárgyakból a kerületi versenyen első és harmadik helyezést, a
csecsemőgondozó versenyen budapesti szinten első,
országos szinten második helyezést, kémiai és a nyelvi versenyen szintén
országos helyezést értek el. Az 1995/96. tanévben a március
1-ig lezajlott versenyeken angol nyelvből kerületi szinten az 5. helyet,
fizikából kerületi szinten az 1. és 2. helyet, a csapat az 1. helyet,
anyanyelvből kerületi szinten a 2. és 3. helyet, biológiából kerületi szinten a
2. helyet, kémiából a hetedik és nyolcadik osztályos kategóriákban is az 1-3.
helyeket, a csapatok pedig az 1. helyeket vívták ki. Az történelem
szakos tanárok által felkészített tanulók kiemelkedően szerepeltek a kerületi
iskolái számára a millecentenárium alkalmából szervezett történelmi
akadályversenyeken és vetélkedőkön, ahol az 1. helyet szerezték meg. Itt
említjük meg, hogy a József Attila vers- és prózamondó versenyen budapesti 1. fordulóján
szintén az iskola tanulója került az első helyre. A különböző 1996. évi versenyek eredményeinek
összesítése alapján a kerületben a Diadal úti iskola 21 ponttal a második volt.
Ebben
az időszakban forrott ki a napközi otthon, mint sajátos diákjóléti és
pedagógiai szolgáltatás, amit egyrészt napi háromszori étkezéssel, másrészt
ebéddel és délutáni foglalkozással, harmadrészt csak a délutáni foglalkozás
pedagógiai szolgáltatásával negyedrészt csak ebéddel. A kis létszámú
osztályoknál és a Tolnai-módszer szerint tanuló osztályoknál bevezetik az
"iskolaotthon" szisztémát a reggel 6 órától este 6-ig terjedő
időkeretben. Az egyéb szolgáltatások közé sorolhatók a korrepetálások, a
középiskolai előkészítő foglalkozások, s különböző sporttanfolyamok.
A
statisztikai kimutatások szerint a szakkörök és klubok száma az 1994/95.
tanévben visszaesik 11-re, a résztvevők száma pedig 111-re, de ismét emelkedik
az 1995/96. tanévben 15-re, illetve 270-re. Ez nyilvánvalóan nem a reális
helyzetet tükrözi, hanem a besorolás nehézségeit, ugyanis több tanórán kívüli
szervezeti formáról nehéz eldönteni, hogy ebbe a kategóriába tartozik-e.
Mind
a két tanévben a könyvtár is megrendezi a már hagyományosnak tekinthető
versenyeit, vetélkedőit. A kor
hangulatához igazodva az Iskolarádió programja hirdetésekkel bővül ki. A
művészeti neveléshez új lehetőségeket biztosít a millecentenárium tiszteletére
épített, s az 1996. évi Magyar kultúra napján felavatott színpad, az
Iskolapódium. Az Iskolagaléria a kiállított művek számának növekedésével
bizonyítja életképességét.
Az
iskola sportélete új elemekkel bővül. Kedves színfoltja a művészi torna
bevezetése az alsó tagozatosoknak. A Diák Sportkör a megnövekedett igényeket
már csak úgy tudja kielégíteni, hogy a szükséges sportszerek előteremtéséhez
havi 100 Ft. tagdíjat szed. A térítéses szolgáltatások
között az érdeklődők a teniszoktatást, a korcsolyatanítást és az úszásoktatást
is igénybe vehetik. A sportcsapatok továbbra is kiválóan szerepelnek a kerületi
versenyeken. Az 1995/96. tanévi asztalitenisz bajnokságon az 1. a 3. és a 4.
helyet az iskola tanulói szerzik meg.
Az
1994/95. tanévben a negyedik évfolyamról nyolcosztályos gimnáziumba 3 tanulót,
a hatodik évfolyamról hatosztályos gimnáziumba 4 tanulót vettek fel. A
nyolcadik osztály elvégzése után gimnáziumban 25 fő, szakközépiskolában 37 fő,
szakmunkásképző iskolában 9 fő, szakiskolában 11 fő tanult tovább. Az iskola
1996-ban szerkesztett beiskolázási kiadványában erről a következő olvasható:
"Munkánk mércéje lehet, hogy nyolcadik osztályos végzett diákjaink 91 %-át első, illetve második helyen
veszik fel
középiskolákba." Ezután a
középiskolák felsorolása következik, amelyek között olyan patinás intézmények
is szerepelnek, mint például a Budapesti Evangélikus Gimnázium, a Corvin Mátyás
Gimnázium és Műszaki Középiskola, a Török Ignác Két tannyelvű Gimnázium, a
Trefort Ágoston Kétnyelvű Műszaki Szakközépiskola és Gimnázium és a Szent
István Gimnázium. Arról nincsenek pontos kimutatásaink, hogy hányan tanulnak
tovább egyetemeken és főiskolákon, de ha a tantestület tagjait erről kérdezzük a nevek sokaságát sorolják fel. Az egykori tanulók
között akadnak olyanok is, akik már családot alapítottak általában szívesen
emlékeznek vissza az alma materra, s régi tanítóikra,
tanáraikra, akiknek oly sok bosszúságot, de még több örömet, s néha a pedagógus
pályán elkerülhetetlen megaláztatásokat is okoztak.
*
A
Diadal úti iskola tizennyolcéves fennállása óta
sikereket és kudarcokat is átélve, de tisztességesen látta el nemes feladatát,
az új nemzedék szakszerű és lelkiismeretes felkészítését a jövő Magyarországa
számára. Eddigi története azt bizonyítja, hogy itt a főváros peremén hűséges
végvárként mindig fáradhatatlanul és kitartóan küzdött a nemzeti kultúra
szolgálatában. A krónika írója szívből kívánja, hogy ezután is így legyen.